• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60165
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KDZG
+
-

کابوس  بی‌پایان جاده‌های ‌کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل پزشکی قانونی: ‌تنها در 4 روز تعطیلات عید فطر، 11 نفر در تصادفات رانندگی استان جان باختند

گزارش
کابوس  بی‌پایان جاده‌های ‌کهگیلویه و بویراحمد

هر تصادف حداقل یک مقصر دارد. خواه این مقصر راننده بی‌دقتی باشد که از قوانین تخطی کرده است، خواه خودرویی باشد که استاندارد نبوده یا جاده‌ای که دوخطه باشد، ولی به‌موقع تعریض و اصلاح نشده است و استاندارد نیست. به گزارش ایسنا، با این حال قربانیان تصادف‌ها همیشه تعدادی بیش از مقصرها هستند. راننده‌ای که خودرو خود را پیش از سفر تعمیر نکرده و در سفر هم قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کند نه‌تنها جان خود که جان تمام سرنشینان را به خطر می‌اندازد. 

خودرویی که با خودرو دیگر تصادف می‌کند تعداد قربانیان حادثه را می‌تواند تا 2 برابر افزایش دهد و یا اتوبوسی که راننده‌ای خواب‌آلود دارد می‌تواند ده‌ها خانواده را عزادار کند. 
حوادث رانندگی از عوامل مهم مرگ‌ومیر و صدمات شدید جانی است که می‌تواند آثار اجتماعی و اقتصادی سنگینی به همراه داشته باشد. عوامل زیادی در بروز حوادث رانندگی دخیل هستند که در 3 دسته کلی عوامل انسانی، وسیله نقلیه و راه قرارمی‌گیرند. 

کابوس تصادفات جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد پایانی ندارد و جان باختن افراد بسیاری از هم‌استانی‌ها طی سال‌های اخیر در این صحنه‌ها روند رو به رشدی داشته است. با افزایش این حوادث، متولیان امر باید با اندیشیدن تمهیدات عملی و برنامه‌ریزی‌های اصولی از پیامدهای زیان‌بار آن جلوگیری کنند و مردم و رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. 


عامل انسانی؛ علت 80 درصد تصادفات

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: عامل انسانی (تخلفات رانندگی) علت ۸۰ درصد تصادفات این استان را تشکیل می‌دهد. مردم با توجه به شرایط جاده رانندگی نمی‌کنند و ۲۰ درصد مابقی را نقص جاده، ایمن نبودن وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی به خود اختصاص داده‌اند. سرهنگ «بهنام ویسی‌پور»  افزود: سرعت مجاز در جاده‌های استان ۹۵ کیلومتر و هنگام لغزنده بودن جاده ۵۰ کیلومتر است. بنابراین وقتی سرعت بیش از ۹۵ و ۱۰۰ کیلومتر شود، قطعاً حادثه پیش می‌آید. 

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص که بیشترین تصادفات رخ‌داده در کدام جاده استان بوده‌اند عنوان کرد: طی این مدت تصادفات در جاده‌های استان پراکنده بوده است که نشان می‌دهد عامل تصادفات نقص راه نیست، بلکه رعایت نکردن قوانین است. سرهنگ ویسی‌پور بیان کرد: بیشتر راه‌های استان استاندارد نیستند و بزرگراه‌هایی که داریم نیز شرایط استاندارد را ندارند، چراکه دسترسی به بزرگراه باید کنترل شود. وی ادامه داد: 70 درصد جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت رفت و برگشت هستند که دارای پیچ، قوس و شیب هستند و تصادفات در جاده‌های استان به همین علت است.


تصادف زنجیره‌ای محور یاسوج - اصفهان 

همچنین، «عزیز فیلی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عامل بیشتر تصادفات استان انسانی است. وی افزود: همه دستگاه‌های متولی از جمله پلیس راه، راهداری و دستگاه‌های امدادی تلاش‌های خود را مضاعف کنند تا بتوانیم با کمک و همکاری همگانی به کاهش تصادفات جاده‌ای استان کمک کنیم. فیلی اظهار کرد: راه‌های استان با توجه به مشخصاتی که اجرا شده‌اند استاندارد هستند، منتها برخی راه‌ها از جمله یاسوج- چرام جوابگوی میزان ترافیک نیست.


۱۱ هزار و ۸۵۲ مصدوم در تصادفات جاده‌ای سال  گذشته

«جلال پوران‌فرد» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت: 8۲۶۰ فقره تصادف در سال 97 به مرکز ارتباطات تلفنی ۱۱۵ در استان گزارش شد که ۷۲ نفر در این تصادفات در استان فوت کردند و ۱۱ هزار و ۸۵۲ نفر مصدوم خدمات پزشکی لازم را دریافت کردند و در صورت نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتر به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند که نسبت به تصادفات سال ۹۶ افزایش ۱۳ درصدی داشته است. 


جان باختن بیش از 50 نفر طی سال جاری

«کامروز امینی» مدیر کل پزشکی قانونی استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع بیش از 50 نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای استان از دست 
داده‌اند. وی افزود: طی فروردین ماه 23 نفر، اردیبهشت ماه 11 نفر و علاوه بر روزهای دیگر خرداد ماه تنها در 4 روز تعطیلات عید فطر 11 نفر در تصادفات رانندگی استان جان خود را از دست دادند. 

امینی در خصوص وضعیت تلفات تصافات جاده‌ای استان بیان کرد: بر اساس آمار، 186‌نفر طی سال 97 در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال گذشته با 183نفر فوت ناشی از حوادث رانندگی، افزایش 6/1 درصدی داشته است. 74 درصد از فوتی‌ها در مسیرهای برون‌شهری بوده و 25 مورد از تصادفات درون‌شهری بوده است. 


 اصلاح 414 نقطه حادثه‌خیز در 5 سال

 «محمدحسین نصیری‌راد» مدیر کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان نیز درباره تصادفات استان گفت: هم‌اکنون 6080 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان وجود دارد که از این میزان 4292 کیلومتر روستایی (1973 کیلومتر خاکی و شوسه)، 189 کیلومتر چهارخطه، 506 کیلومتر اصلی دوخطه و 1093 کیلومتر راه فرعی دوخطه است.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: با وجود افزایش وسایل نقلیه، چرخه حمل ‌و ‌نقل با ارتقای راه‌های استان تناسبی ندارد. با این وضعیت، تبدیل کردن جاده‌های اصلی استان به چهارخطه و فرعی‌ها به اصلی برای ارتقا و ایمنی بیشتر نیاز جدی است.مدیر کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 4 عامل شرایط اقلیمی، خودرو، راه و انسان در وقوع تصادفات موثر است، اما عامل اصلی وقوع تصادفات استان عامل انسانی (تخطی از سرعت مطمئنه و ناتوانی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه) بوده است.


نصیری‌راد با اشاره به این‌که 92 نقطه حادثه‌خیز پرهزینه دیربازده و 201 نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده از سال 92 تا 96 در راه‌های استان رفع شده‌اند تصریح کرد: در سال گذشته 11نقطه حادثه‌خیز پرهزینه دیربازده (2 نقطه با پیشرفت 70 تا 90 درصد در حال انجام) با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان و 110نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه زودبازده رفع شده است.

وی ادامه داد: راه‌های کهگیلویه و بویراحمد نقاط حادثه‌خیز زیادی دارد که سالانه بر اساس اولویت‌بندی و تعداد تصادفات و تلفات انسانی برای رفع آنها اقدام می‌شود. در محور یاسوج - اصفهان از محدوده روستای گندی‌خوری به بعد همه نقاط حادثه‌خیز است و بیشتر تصادفات ما در این محور رخ به رخ است. مدیر کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان با بیان این‌که هم‌اکنون بیش از 200 نقطه حادثه‌خیز در راه‌های استان داریم عنوان کرد: مشکل اصلی استان در زمینه راه‌های فرعی و روستایی این است که با وجود این‌که اعتبارات نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های روستایی و فرعی باید از محل اعتبارات استانی تامین شود اعتبارات ناچیزی تخصیص داده می‌شود.

نصیری‌راد با اشاره به این‌که مشکل ما برای حذف نقاط حادثه‌خیز، ایمنی و نگهداری راه‌های اصلی استان کمبود اعتبار است و جوابگوی حل مشکلات این راه‌ها نیست بیان کرد: در سال 98 برای ایمنی، حذف نقاط حادثه‌خیز و کاهش تصادفات رانندگی راه‌های اصلی بیش از 50 میلیارد تومان و راه‌های فرعی و روستایی استان حدود 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید